torsdag 4. april 2013

The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making av Catherynne M. Valente

Tittel: The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making
Forfatter: Catherynne M. Valente
Serie: Fairyland #1
Sider: 328
Språk: Engelsk
Baksidetekst:
Gather up your courage. Scoop up some wishes. Grab a little pinch of luck...

...and prepare to be swept away, in a ship of your own making, to a land unlike any other...


September is a twelve-year-old girl from Omaha. Her dad is fighting in a faraway war, her mum is always out at work, and September is stuck in a lonley, adventureless rut. So when the Green Wind arrives at her window and invites her to Fairyland, she accepts in a flash. (Mightn't you?)


But Fairyland is in a crisis and confusion, crushed by the iron rule of the villainous Marquess - and September alone holds the key to restoring order. Well! She knows what a girl with a quest must do: she sets out to Fix Things.


With a book-loving dragon and a mysterious boy named Saturday by her side, September faces peril and pandemonium; loses her shadow, her shoe and her way - and finds a great deal more besides. But time is ticking, and every story must have an ending. Can September save Fairyland? Can she even save herself?


Mine tanker:

Da jeg kjøpte denne boka, var det fordi jeg syntes den virket annerledes, litt Alice i Eventyrland-ish. Og jeg fikk helt rett. Tittelen tiltalte meg på en måte jeg ikke har opplevd før. Den var underlig, morsom og utrolig lang på en gang. (Det er den lengste tittelen på en bok jeg noen gang har lest!). Inntrykket mitt av boka stemte helt med innholdet. Det er en kjempesøt, litt snål fortelling, akkurat slik jeg liker! Hvis du liker Alice i Eventyrland vil jeg virkelig anbefale denne boka!

Hovedpersonen, September, er utrolig godt beskrevet, og hun er bare så søt. Hun tenker på en annen måte enn andre 12-åringer, og det er bare helt fantastisk. I tillegg elsker jeg vennen hennes A-Through-L. Den bokelskende Wyvern, (han er ikke en drage slik det står på baksiden av boka). En Wyvern er nesten det samme som en drage, bortsett fra at den bare har bein og ikke armer.

Dette er også en av de få bøkene hvor du møter wairwulfs. De er ikke vanlige varulver, de er nemlig ulver som blir mennesker ved fullmåne. Terry Pratchet har også disse ulvene, men i hans bøker kalles de varmennesker.

Navnene på karakterene er ubetalelige. Boka inneholder for eksempel to hekser som heter Hello og Goodbye, deres mann, også heks og wairwulf, Manythanks, et par sko som heter Hannibal og en liten jente som heter Penny Farthing.

Språket er fantastisk, litt vanskelig til tider, men ellers helt glimrende. Noen deler av boka er helt nydelig skrevet!!! Boka er fortalt som om det er en forteller som forteller om Septembers eventyr. Av og til henvender fortelleren seg til leseren. Jeg synes det er et godt hjelpemiddel, og til tider er det morsomt.

Anbefales virkelig!

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar