lørdag 10. mai 2014

Topp 10 den tiende - Topp 10 tv-serier

Hei,

Da var det på tide med en ny Topp 10 den tiende-post. Denne gangen skal jeg skrive om mine topp 10 tv-serier. Den kan bli litt vanskelig. Det er ikke det at jeg ikke ser tv-serier; jeg ser veldig mange... Det er heller det at jeg ikke vet i hvilken rekkefølge jeg skal putte dem. Jeg liker nesten alle sammen like godt. Uff... Vel, jeg får vel prøve.

1. Doctor Who
For dere som kjenner meg veldig godt, kom vel ikke dette som noen overraskelse. Jeg elsker Doctor Who! Det er en av de mest fantastiske seriene jeg vet om, og jeg har sett en god del serier.

Doctor Who handler om en mann, the Doctor. Han er ingen vanlig mann; han er av rasen Time Lord, og er en tidsreisende. Han reiser rundt i en TARDIS, som ser ut som en politiboks fra 1960-tallets London. På reisene sine møter han mange forskjellige personer, og noen av dem reiser sammen med ham. De drar overalt i tid og rom, men de vender stadig vekk tilbake til London. Uff, dette var en dårlig beskrivelse...

The Doctor - William Hartnell, Partick Troughton, Jon Pertwee, Tom
Baker, Peter Davison, Colin Baker, Sylvester McCoy, Paul McGann,
John Hurt, Christopher Eccleston, David Tennant, Matt Smith og Peter Capaldi.

Doctor Who har gått på tv siden 1963. Det vil si at serien er over 50 år! Doctor Who er den lengstgående science ficiton-serien noen sinne. Den har til og med gått lenger enn Star Trek. For at den skal ha gått så lenge, må de bytte ut hovedpersonen, men alle er the Doctor. Hvordan fungerer det? Når the Doctor nesten dør; hvis han blir dødelig skadet eller veldig gammel, regenererer han; han endrer utseende og personlighet. Til nå har det vært tolv forskjellige skuespillere som har spilt the Doctor, og en trettende holder på å spille inn episoder nå.

Min favoritt er den tiende, David Tennant :)

Jeg liker Doctor Who så godt fordi serien er morsom, spennende, søt, litt skummel, trist, you name it... Serien er spesiel fordi de kan lage alle mulige typer episoder. De kan lage spennende episoder, skumle episoder, romantiske episoder, helt absurde episoder, triste episoder... Og det vil passe inn i serien uansett. Serien spiller på et bredt spekter av følelser, og i tillegg har den veldig mye bra å si. Det er gode historier med fantastiske budskap. Vær den du er og ingen andre. Du er fantastisk!

Det er et bredt spekter med skurker, monstre og andre aliens i serien. Noen av dem er rett og slett latterlige! Det er meningen også. Mens andre er nesten skumle. The Weeping Angels er en av dem. De er ikke bare nesten skumle; de er utrolig skumle! Du tror det er en statue av en engel, men med en gang du blunker er den på deg. De sender deg tilbake i tid, og "spiser" energien av den tiden du egentlig hadde igjen i din egen tid, og de er raske. Blunker du, er du dømt, men de kan ikke bevege seg så lenge du ser på dem. Da er de en statue av stein.

"Don't blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back. Don't look away. And don't BLINK. Good luck."
- The Doctor (Tiende)


Doctor Who er en BBC-serie.

2. Firefly
Firefly  er en amerikansk science fiction-serie. Den handler om mannskapet ombord på romskipet Serenity, Firefly-klasse. De gjør alt de kan for å overleve og for å holde romskipet i lufta. Serenity tar dem til ukjente hjørner av galaksen hvor de gjemmer seg for grupper med lovløse, men også for styresmaktene. De tar på seg forskjellige jobber for å overleve. Lovlige så vel som ulovlige.

Mannskapet ombord på Serenity med Captain Malcolm Reynolds
(Nathan Fillion), i brunt, i midten.

Firefly er en av de aller beste science fiction-seriene du kan se. Den er ufattelig bra laget (til å være laget i 2002-2003), og skuespillerne er de beste av de beste. Serien er laget av Joss Whedon, som også har laget Buffy the Vampire Slayer og Angel. Det er en fantastisk serie, men det er en ting som er dumt. Det er at det ikke er mer enn en sesong og en film, Serenity. Jeg skulle ønske at det fantes flere sesonger av Firefly. Er det noe jeg virkelig ønsker meg, så er det det!

3. Sherlock
Tv-serien Sherlock er basert på Sir Arthur Conan Doyles bøker om den berømte detektiven Sherlock Holmes. Tv-serien handler om en ung Sherlock Holmes i nåtidens London. Som i bøkene hjelper han politiet i London med å fange skurker, og han er akkurat like smart i serien som i bøkene.

Sherlock Holmes (Benedict Cumberbatch) og doktor John Watson
(Martin Freeman).

Sherlock er min favorittkrimserie. Den skiller seg fra andre krimserier, og er mye bedre. Manusene er kjempegode, og skuespillerne enda bedre. Jeg gleder meg utrolig mye til sesong 4. Hver sesong av Sherlock inneholder tre 90 minutter lange episoder. Hver av disse episodene bringer noe nytt til serien, og man kan se at karakterene utvikler seg. Jeg er så utrolig glad i denne serien, og favorittepisoden min er The Hounds of Baskerville. Dessverre hakker akkurat den episoden på DVD'en min...

4. Supernatural
To brødre, Sam og Dean Winchester, mistet moren sin da de var små. Nå, tjueto år etter, forsvinner faren. Han har vært på jakt etter morens morder. En guløyd demon. Sam og Dean bestemmer seg for at de må lete etter ham og fortsette med det han har lært dem. Å jakte på det overnaturlige. 

Dean (Jensen Ackles), engelen Castiel (Misha Collins) og Sam (Jared
Padalecki).

Supernatural er en amerikansk, paranormal serie. Jeg er snart ferdig med sesong 8, og sesong 9 går på tv nå. Serien er utrolig spennende, og til tider skummel; det er en grunn til at det er 15 årsgrense på den. Her bugner det over av demoner, engler, spøkelser, vampyrer, varulver, guder og mye mer. Det dukker stadig opp nye monstre Sam og Dean må sloss mot, og de får ikke noe hjelp fra resten av verden. Resten av verden har ikke anelse om hva som foregår rundt dem.

Noe av det jeg synes er veldig bra er at de tar opp gamle myter i Supernatural. Myter fra hele verden. Av og til kjenner jeg til myten, andre ganger ikke. De har for eksempel tatt opp myten om Bloody Mary og ganske mange norrøne, greske og egyptiske myter. Jeg synes det er veldig spennende, og de har sin egen vri på mytene. Det liker jeg veldig godt.

I tillegg er kjemien mellom Sam og Dean veldig viktig. Deres vennskap i seg selv gjør serien verdt å se. Det handler ikke bare om to brødre som jakter monstre, men også om to brødre som lever et hardt liv. De har det ikke lett, og det er veldig spennende å følge livene deres. Jeg vil advare om at det kan bli veldig trist; sesongavslutningene er forferdelige, men det er de i omtrent alle serier...

5. Gjengangerne (Les Revenants)
Gjengangerne, eller Les Revenants som den originalt heter, er en fransk, paranormal serie. Den handler om en liten by i Alpene hvor de døde kommer tilbake. De har ingen anelse om at de er døde, har ikke blitt eldre, ser ut som de gjorde da de levde og virker som om de bare vil ha livet sitt tilbake, men hva er det egentlig som har skjedd?


Gjengangerne er ganske creepy. Den er veldig mørk, og man ser sakte, men sikkert at menneskene i den lille byen får panikk. Over hele serien ligger det noe mørkt og dystert, og et stort spørsmål. Hvordan og hvorfor kommer de døde tilbake? Hvorfor akkurat her? Serien er avhengighetsskapende, og man bare må se mer. Jeg vil så gjerne vite hva som har skjedd. 

Det er første gang jeg ser en fransk serie. Siden den nå går på NRK2, ser jeg den på NRKs nettside. Serien går på torsdager, så jeg får ikke sett den på tv. Jeg liker den veldig godt, og jeg kommer til å se sesong 2 når den kommer ut. Det er helt klart!

6. Downton Abbey
På godset Downton Abbey lever Jarl Grantham med familie og tjenere. Downton Abbey handler om livet på godset; alle de gode og dårlige tidene. Tiden er satt til 1912 i første sesong, og det er like etter at Titanic sank. 


Det skjer mye på godset Downton Abbey, og du kan aldri være trygg på at du vet hva som kommer til å skje videre. Det skjer mye bra, men det skjer også altfor mye forferdelig. Det er ikke mulig å se Downton Abbey uten å ha grått minst en gang. Man følger familien Crawley og tjenerne deres. Her kommer de opp i morsomme, triste og rørende situasjoner. Det er mye som skjer, og det er sjeldent ro.  

Er du glad i britisk kostymedrama, er Downton Abbey noe for deg. Her er det intriger så det holder. Det er drama omtrent hver eneste episode, men serien er så utrolig god! Jeg er veldig glad i Downton Abbey, og gleder meg veldig til sesong 5. 

7. Merlin
"In a land of myth and a time of magic. The destiny of a great kingdom rests on the shoulders of a young boy. His name: Merlin."

Merlin er en ny vri på myten om Kong Arthur. Her er det Merlin, trollmannen, som er hovedpersonen. Merlins jobb er å passe på Arthur, prinsen av Camelot. De kommer utfor farer og beskytter kongeriket sammen, men en ting gjør det vanskelig. Arthur kan ikke få vite at Merlin kan magi. Arthurs far, Uther, har forbudt magi og henretter dem som bruker det.

Merlin (Colin Morgan) i midten.

Merlin er en spennende, britisk fantasyserie. Jeg liker den veldig godt. Den er spennende og morsom, og jeg liker veldig godt hvordan Arthur og Merlins vennskap utvikler seg. De er så morsomme sammen, og de skaper mange morsomme scener. Haha! De to...

Jeg er egentlig litt lei av historier basert på myten om Kong Arthur, men Merlin gjør dette på en original og spennende måte. For det første er det ikke Arthur, men Merlin som er hovedpersonen. I tillegg vet Arthur hvem som er foreldrene hans; i myten gjør han ikke det. Morgana er litt omstridt i mytene. Noen mener hun er Arthurs halvsøster, andre Merlins, noen mener hun er en ond heks, andre sier hun hjelper Arthur. I Merlin er Uther, Arthurs far, Morganas verge, og Guinevere, Gwen, er Morganas tjener, ikke en lords datter. Jeg synes det er en forfriskende ny måte å fortelle myten på, og jeg liker den egentlig bedre enn originalmyten...

8. Ripper Street
Like etter Jack the Ripper prøver den beryktede H-divisjonen å holde orden i Whitechapel i London. Hele tiden viler truselen om at Jack the Ripper vil komme tilbake over dem. 

Det. Sgt. Bennet Drake (Jerome Flynn), Det. Insp. Edmund Reid
(Matthew Macfayden) og Captain Homer Jackson (Adam Rothenberg).

Ripper Street er en britisk krimserie satt i 1889. Serien er et nytt pust i krimsjangeren. Jeg synes det er spennende at de har satt historien til etter Jack the Ripper, og man skjønner at inspektør Reid og mennene hans har hatt med Jack the Ripper-mordene å gjøre. Jeg har vært litt fascinert av historien om Jack the Ripper siden vi var i London på Sherlock Holmes-museet, og synes det er spennende å få høre mer om historien. 

Serien er veldig bra laget, og kostymer og kulisser er veldig tidsriktige. BBC er veldig gode på 1800-tallet, og det kommer tydelig frem i Ripper Street. Skuespillerne er også veldig gode. Dette er en krimserie det virkelig er verdt å se.

9. Lewis
En av de klassiske krimseriene følger inspektør Morse tidligere assistent, Lewis. Robert Lewis, som nå har blitt inspektør, og assistenten hans, James Hathaway, løser mysterier i Oxford. 

DI Robert Lewis (Kevin Whately) og DS James Hathaway (Laurence Fox).

Jeg liker Lewis veldig godt fordi det var en av de første krimseriene jeg så. Den og Nye triks. Lewis er en klassisk krimserie. Den har alt en krimserie trenger. En gammel detektiv med personlige problemer, en yngre assistent og mord. En ting som gjør at jeg liker Lewis så godt er at mordene er ikke så blodige. Jeg har sett mange andre krimserier senere, som har hatt skikkelig gørrete og ekle mord. Sånn sett er Lewis veldig barnevennlig. Det liker jeg! Men selv om det er slik, er historiene spennende, og jeg blir alltid sittende å prøve og gjette hvem morderen er; noe jeg sjeldent greier...

10. The Musketeers
Basert på Alexandre Dumas' bøker om de tre musketeren tar The Musketeers oss med til 1600-tallets Paris. Her følger vi historien til fire av kongens livvakter, musketerene. 

Aramis (Santiago Cabrera), D'Artagnan (Luke Pasqualino), Athos
(Tom Burke) og Porthos (Howard Charles).

Jeg har ikke lest Alexandre Dumas' De tre musketerer, men nå har jeg fått veldig lyst. The Musketeers er veldig spennende, og det er lett å leve seg inn i historien. Kostymene og kulissene er utrolige, men det er jo BBC som har laget serien, så da er det ikke så rart. Historien er spennende å følge med på, og jeg gledet alltid til søndagene; da kom den neste episoden av The Musketeers. Nå gleder jeg meg veldig til sesong 2. 

Jeg kunne sikkert nevnt flere serier, men det var bare ti jeg skulle skrive om. Når jeg er ferdig med seriene jeg ser på nå, er det mange flere jeg kan begynne på. Jeg har for eksempel lyst til å se Star Trek, Life on Mars, Teen Wolf og Torchwood. Jeg gleder meg til å kunne begynne på dem :)

Har du sett noen av disse seriene?
Hva synes du?
Har du noen favorittserier?

- Anna

2 kommentarer:

  1. Jeg har virkelig sansen for flere av seriene du nevner, og resten av dem har jeg enda ikke sett enda. Da er vel sannsynligheten stor for at resten av seriene vil falle i smak.

    Har du sett serien Orphan Black forresten? Jeg så ferdig første sesong på Netflix her om dagen(la merke til at den ligger på TV 2 Zumo også), den var veldig spennende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg har ikke sett Orphan Black. Hva handler den om? Kan hende jeg sjekker den ut :)

      Slett