tirsdag 31. mars 2015

A Clash of Kings av George R. R. Martin

Tittel: A Clash of Kings
Forfatter: George R. R. Martin
Serie: A Song of Ice and Fire #2
Sider: 873
Sjanger: Fantasy
Handling:
BOOK TWO OF A SONG OF ICE AND FIRE

The price of glory

From the ancient citadel of Dragonstone to the forbidding shores of Winterfell, chaos reigns as pretenders to the Iron Throne of the Seven Kingdoms prepare to stake their claims. As a prophecy of doom cuts across the sky - a comet the colour of blood and flame - five factions struggle for control of a divided land. Against a backdrop of incest and fratricide, alchemy and murder, the price of glory is measured in blood.

Mine tanker:
Jeg fortsetter å lese A Song of Ice and Fire. Siden jeg likte første boka utrolig godt, hadde jeg høye forventninger til A Clash of Kings. Jeg kan trygt si at boka innfridde, og at jeg liker A Clash of Kings bedre enn den første.

Historien fortsetter der A Game of Thrones endte. Westeros er i krig. Den gamle kongen er død, og det er fem nye som hevder de har en rett på tronen, the Iron Throne. Dette er Stannis Baratheon, kong Robert Baratheons yngre bror, fryktet og respektert av folket, Renly Baratheon, kong Roberts yngste bror, elsket av folket, Robb Stark, ulven fra nord, en femten år gammel gutt, Joffrey Lannister Baratheon, prins av Westeros, en tretten år gammel gutt, og Balon Greyjoy, lord av the Iron Islands. I tillegg, på andre siden av havet, plotter Daenerys Targaryen hvordan hun skal ta tilbake tronen som rettmessig tilhører henne. Hennes familie satt på tronen inntil noen av lordene gjorde opprør og Robert Baratheon endte opp på tronen. Det er kaos overalt. Hvem vil ende opp med makten til slutt?

Bok nummer to i A Song of Ice and Fire handler om maktkamp. Hvem skal få sitte på the Iron Throne? Hvem skal bli konge? Jeg må innrømme at jeg ikke synes det er så mange gode kandidater, men noen er bedre enn andre... Det er enkelte jeg ikke vil ha på tronen. Joffrey for eksempel. Jeg hater Joffrey, men hvem gjør ikke det?

Det gjelder også når man leser bøkene...

En av tingene jeg liker veldig godt med denne boka er at det er lagt mye vekt på karakterutvikling. Jeg liker utrolig godt når det er god karakterutvikling, og det er George R. R. Martin veldig godt på. Skrive karakterer kan han. Det er helt klart. Det er flere karakterer jeg ikke likte i forrige bok, som jeg liker nå, og motsatt. 

Dessverre er det mange som dør, og da min favorittkarakter døde ble det litt for mye for meg; det var da jeg begynte å gråte. Mange karakterer skjønner jeg hvorfor dør, men ikke han. Det var bare unødvendig! Det verste er at jeg den natten drømte at han døde. Så for meg har han dødd to ganger, og han kommer til å dø en tredje gang når jeg begynner å se på serien. Det er ikke noe gøy.

Jeg er ikke så veldig glad i spoilere. Dessverre er det utrolig mange spoilere rundt omkring på nettet. Så jeg har fått spoilet utrolig mye, og da spesielt hvem som kommer til å dø, og hvordan de kommer til å dø. Jeg synes ikke det er noe gøy, og jeg vil derfor prøve å skrive så spoilerfritt som mulig. 

En ting som irriterte meg er kometen alle snakker om. Det står til og med om kometen i beskrivelsen av handlingen på baksiden av boka. Alle snakket om hva de trodde kometen betydde, og jeg ble etter hvert litt lei av det. De brukte søren meg 200 sider på å snakke om en komet. Jeg skjønner at de trodde den var et tegn på noe, men de hadde kanskje ikke trengt å bruke 200 sider på den. Det er bare min mening. 

Endelig får vi møte på the wildlings, folket som bor på andre siden av the Wall, en stor mur som skiller Westeros fra de ville landene i nord. Til nå har jeg bare hørt om the wildlings, men i A Clash of Kings får vi endelig møte dem. Det var spennende å se hvordan de oppførte seg, og hvem de var. 

Til nå er A Clash of Kings min favoritt av A Song of Ice and Fire-bøkene, og jeg kommer til å starte på den neste snart. I tillegg har jeg tenkt til å begynne på serien. Det gleder jeg meg til. Jeg anbefaler på det sterkeste!

Tidligere anmeldelser:
A Game of Thrones - bok 1

- Anna

2 kommentarer:

  1. Enig i at det er morsomt å se hvordan karakterene utvikler seg. Noen av dem skifter man helt mening om etter hvert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har allerede begynt å like Jaime og Theon, og det trodde jeg absolutt ikke jeg kom til å gjøre.

      Slett