onsdag 29. april 2015

Billy Elliot av Melvin Burgess

Tittel: Billy Elliot
Forfatter: Melvin Burgess (basert på filmmanus av Lee Hall)
Sider: 155
Sjanger: Contemporary, Realistisk Fiksjon
Handling:
Go Billy!

Billy Elliot's tough, funny and heart-warming story is given new depth by best-selling author, Melvin Burgess.

Billy's mother is dead, and his father and brother are fiercely involved in a bitter miners' strike that has split the local community. Billy's father wants his son to learn boxing, like he did and his father before him. But Billy is fascinated by the grace and magic of ballet and is determined to dance his way to a different future.

Telling the story from the differing viewpoints of Billy, his father and brother and his friend Michael, Melvin Burgess has captured the spirit of the original film screenplay while demonstrating the skill and inspiration he showed in his award-winning novel, Junk.

Mine tanker:
I engelsktimene denne uka måtte vi lese Billy Elliot. Jeg hadde hørt om historien, men har ikke sett filmen. Jeg ble litt overrasket da jeg fikk vite at boka er basert på filmen og ikke motsatt. Dette er et sjeldent fenomen, men det er ikke lenge siden jeg leste en bok basert på en TV-serie, The Returned. Det er tydeligvis ikke så uvanlig som jeg trodde.

Billy Elliot var en helt ok bok. Den var underholdende, og det tok veldig kort tid å lese dem, men for meg ble den aldri bedre enn middelmådig. Jeg kan skjønne at mange liker denne boka veldig godt. Historien og karakterene er lett å bli glad i, men tematikken traff meg ikke helt. Det kan ha noe med at det tok veldig lang tid før jeg skjønte at handlingen var satt til 1980-årene, og i tillegg var ikke tidspunktet det beste. For tiden leser jeg A Clash of Kings: Blood and Gold, som er mye mer spennende, og jeg hadde mye heller lyst til å lese den. Det kan ha gjort at jeg følte at å lese Billy Elliot ble som å gjøre lekser. Måtte bare få det overstått.

I tillegg var språket i boka fullt av slang fra Nord-England. Det var enkelte ord jeg ikke forstod før etter en god stund, og i tillegg skrev forfatteren alltid "me dad" istedet for "my dad". Derfor tok det litt tid for meg å komme inn i historien, men etter en stund gikk det veldig fint. Det ga boka et spesielt særpreg, og det likte jeg. For meg var dette både positivt og negativt.

Jeg likte slutten veldig godt. Den var veldig søt, og jeg synes den passet, men jeg satt igjen med noen spørsmål. Holdt Billy kontakten med Michael? Hvordan trivdes Billy dit han kom? Hva ble det egentlig av Michael? Får man bedre forklaring på dette i filmen? Er det noen som vet det?

Alt i alt likte jeg boka, men det var ikke helt riktig tidspunkt for meg. Det kan hende jeg hadde likt den bedre hadde jeg plukket den opp av meg selv.

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar