onsdag 2. september 2015

Daredevil av Bendis og Maleev Ultimate Collection, Book 1

Tittel: Daredevil
Forfatter: Brian Michael Bendis
Illustratør: Alex Maleev, David Mack, Manuel Gutierrez og Terry Dodson
Serie: Daredevil Ultimate Collection #1, Daredevil Marvel Knights #3, #4 og #5
Format: Grafisk roman
Sider: 480
Sjanger: Superhelt
Handling:
During a character-defining run, Brian Michael Bendis crafted a pulp-fiction narrative that exploited the Man Without Fear's rich tapestry of characters and psychodrama, and resolved them in an incredibly nuanced, modern approach. Earning an Eisner Award for Best Continuing Series, Bendis and artist Alex Maleev restored Daredevil to a luster worthy of the all-time greats. Now, their historic collaboration is collected across three titanic trade paperbacks!

Collecting Daredevil #16-19 and #26-40 - written by Bendis and illustrated by Maleev with David Mack, Manuel Gutierrez and Terry Dodson.

Mine tanker:
For en liten stund siden hørte jeg ved en tilfeldighet om TV-serien Daredevil laget som et samarbeid mellom Marvel og Netflix. Jeg hørte bare gode ting om serien og synes den så spennende ut, så jeg bestemte meg for å begynne å se på serien. Det er et av de beste valgene jeg har tatt! Jeg ble helt hekta med en gang, og så hele sesong 1 i løpet av noen få dager. Siden jeg likte serien så godt, tenkte jeg at jeg kunne sjekke ut tegneserien serien er basert på. Da jeg prøve å finne en å starte med, viste det seg å ikke være så enkelt. Daredevil har blitt laget siden 1964. Derfor spurte jeg på Twitter, og der ble jeg anbefalt å starte med Bendis og Maleevs historier. Det er jeg så glad jeg gjorde. Dette en en fantastisk tegneserie.

Daredevil er nok ikke en av Marvels mest kjente serier. Den har kommet ut på norsk under navnene Demonen og Våghalsen, men det er en stund siden. Serien handler om Matt Murdock. Om dagen er han advokat, og en god en i tillegg, om natten tar han loven i egne hender som superhelten Daredevil. Og det glemte jeg nesten å si, Matt er blind. Da han var ni år reddet han en gammel mann som holdt på å bli påkjørt. Selv endte Matt opp blind, men de andre sansene hans ble forbedret. Ikke lenge etter drepte en simpel kjeltring faren hans. Likevel kom Matt seg gjennom jusstudiene og startet opp advokatfirmaet Nelson and Murdock - Attorneys at Law sammen med bestevennenen, Foggy Nelson, og nå, når han ikke er i retten, sørger han for ro og orden i Hell's Kitchen i New York.

Matt Murdock slik han ser ut i serien spilt av briten
Charlie Cox.

Dette volumet inneholder to historier, Wake Up og Underboss, som er satt sammen av Underboss og Out. Den første historien ser vi gjennom journalisten Ben Urich sine øyne. Han får høre om en gutt, Timmy, opplevd noe så traumatisk at han har blitt katatonisk. Ben skjønner etterhvert at det har noe med Timmys far, skurken Leapfrog, og Daredevil å gjøre, men hva for en grusom opplevelse er det Timmy har opplevd? Den andre historien er mer kompleks. Noen har tatt Wilson Fisk, the Kingpin, av dage, og det har blitt lyst ut en belønning til den som kan få drept Matt Murdock, advokaten, ikke Daredevil. Er det noen som har fått vite at Matt er Daredevil? Og hvem er denne Mr Silke som har dukket opp blant Fisks folk?

Begge historiene var kjempespennende. Stemningen er, som i serien, ganske mørk, men samtidig realistisk. I Daredevil virker kriminalsakene virkelige, og selv om en karakter er skurk, får man likevel medfølelse med karakteren. I motsetning til det meste Marvel har produsert er Daredevil mørk og dyster, serien er voldelig og blodig, men det funker. Det funker perfekt. Selv kan jeg bli litt lei av blankpolerte superhelter, og da kan jeg alltid vende tilbake til Daredevil, som ikke er slik.

Flere av karakterene i disse to historiene er også i serien. Det var så gøy å se Matt, Foggy, Ben, Fisk og Vanessa igjen. Jeg merker at jeg har savnet dem, og likte kjempegodt å lære mer om dem. Spesielt godt liker jeg Matt Murdock. Han har klart seg veldig godt gjennom livet selv om han er blind. Det er rett og slett helt utrolig.

Tegningene i Daredevil passer kjempegodt til historien, og de er med på å skape den mørke stemningen. Fargepaletten er mørk, med innslag av knallrødt til Daredevils drakt. Jeg er kjempeimponert! Tegningene har så mye å si i en tegneserie, og Maleev, illustratøren, har virkelig gjort en fabelaktig jobb.

Jeg kommer garantert til å lese flere Daredevil-tegneserier, og jeg anbefaler både tegneseriene og serien.

- Anna

2 kommentarer:

  1. Helt enig, disse bøkene er fantastiske! Det samme er Netflix-serien. Daredevil har alltid vært min favoritt-superhelt, og når han behandles så bra som i disse tegneseriene og tv-serien kan jeg ikke annet enn å fryde meg :-)

    Forresten, vil også anbefale de tre bøkene til Brubaker og Lark også. Historiene og tegningene der har utvilsomt vært til stor inspirasjon for de som har laget Netflix-serien, og de fortsetter der den tredje og siste boka til Bendis og Maleev slutter :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant! Serien er utrolig god. Jeg har dessverre ikke hatt tid til å se ferdig sesong to enda, men så fort jeg er får litt tid, skal jeg se den ferdig. Daredevil er helt klart en av mine favoritt-superhelter! Jeg ble kjent med ham gjennom serien, og det er utrolig gøy å lære mer om ham i tegneseriene.

      Tusen takk for anbefalingen! Jeg skal skrive det ned. Jeg har vært litt usikker på hva jeg skal lese etter Bendis og Maleevs historier. Derfor var det veldig greit å høre hva jeg kan fortsette med.

      Slett