fredag 11. september 2015

Deadpool: Dead Presidents av Posehn, Duggan og Moore

Tittel: Deadpool: Dead Presidents 
Forfatter: Brian Posehn og Gerry Duggan
Illustratør: Tony Moore
Serie: Deadpool (Marvel Now) #1
Format: Grafisk roman
Sider: 136
Sjanger: Superhelt
Handling:
IN WADE WE TRUST!

When a cadre of dead U.S. presidents - from George Washington to Gerald Ford - rise from the grave to terrorize their countrymen, Marvel's top super heroes can't afford to risk their public image by laying the smackdown on these American patriots. Only someone with the already-sullied reputation, indiscriminate killing skills and implicit insanity defence of a heavily armed madman can be trusted with this abhorrent operation. But who in the Marvel Universe will dirty their hands by bashing in these resurrected heads of state?

NOW! is the time for Deadpool!

Mine tanker:
For litt siden kjøpte jeg en del Marvel-tegneserier, og Deadpool: Dead Presidents var en av dem. Det kommer snart ut en film om Deadpool, hvor Ryan Reynolds spiller Wade Wilson aka Deadpool. Filmen ser kjempegøy ut, og jeg har ellers bare hørt bra ting om Deadpool, så da jeg fant Dead Presidents i bokhandelen, kjøpte jeg den. Det er jeg så glad for!

Jeg hadde hørt at Deadpool var morsom, men jeg hadde ikke sett for meg hvor morsom. Det hendte flere ganger at jeg lo høyt. Deadpool tar seg selv utrolig lite seriøst, og han har alltid en kommentar på lager. Seriøst, han holder ikke kjeft en eneste gang i løpet av 136 sider, og det er ustyrtelig morsomt. Men jeg kan forstå hvis ikke alle synes det er morsomt. Deadpool har ganske røff humor, og til tider er den ganske grov.

Ryan Reynolds som Deadpool fra Deadpool-traileren

Deadpool er ikke en typisk helt; han er en leiesoldat og snikmorder, og den eneste grunnen til at han får jobben å kvitte seg med alle de døde presidentene som har dukket opp, er at Captain America og de andre Avengers-karakterene må passe på ryktet sitt. Så egentlig er Deadpool perfekt til jobben. Han kan ikke dø, takket være en behandling han fikk en gang, han driter fullt i hva andre synes om ham og han er Canadier.

Hele historien med de døde presidentene er fantastisk. Alle de tidligere amerikanske presidentene, kjente og ukjente, har kommet tilbake fra de døde, og de er fast bestemte på å ødelegge USA. Hvorfor? Hvem vet... Deadpool har fått i oppdrag å sende dem tilbake igjen, og med Benjamin Franklins spøkelse på laget, gjør Deadpool det han kan for å kvitte seg med dem.

Tegnestilen og fortellerstilen i Deadpool er utrolig god. Tegningene er uttrykksfulle og levende, kanskje litt for detaljerte til tider, og replikkene er treffende og morsomme. Spesielt godt likte jeg det at Deadpool henvendte seg til leseren, og de andre karakterene spurte hvem han snakket til. Det var veldig kult og var med på å skape mye humor.

Deadpool var kjempegøy å lese, og jeg anbefaler på det sterkeste, men tegneserien passer ikke for yngre barn. Hvis du leter etter noe annet enn perfekte superhelter, er Deadpool tegneserien for deg.

- Anna

3 kommentarer:

  1. Hvor var det du kjøpte mange av disse Grafiske Romanene? De ser alle utrolig kule ut!:D

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjøpte Kingsman og Marvel-tegneseriene (Daredevil, Deadpool og Black Widow) på Ark. Saga og Sandman har jeg kjøpt på Outland. Jeg har også andre jeg ikke har lest enda. Lucifer, som er basert på Sandman, kjøpte jeg på Outland, og Locke & Key og Captain Marvel (også Marvel, men det skjønte du kanskje) på Ark.

      Slett
    2. Tusen takk; jeg skal se om jeg finnner noen på Ark som jeg kan lese.

      Slett