tirsdag 15. september 2015

Saga, Volume One av Brian K. Vaughan og Fiona Staples

Tittel: Saga, Volume One
Forfatter: Brian K. Vaughan
Illustratør: Fiona Staples
Serie: Saga #1
Format: Grafisk roman
Sider: 160
Sjanger: Fantasy, science fiction
Handling:
From award-winning writer BRIAN K. VAUGHAN (Y: The Last Man, television's Lost) and critically acclaimed artist FIONA STAPLES (Mystery Society, North 40), SAGA is the sweeping tale of one young family fighting to find their place in the universe. When two soldiers from opposite sides of a never-ending galactic war fall in love, they risk everything to bring a fragile new life into a dangerous old world. Fantasy and science fiction are wed like never before in the first volume of this sexy, subversive ongoing epic.

Mine tanker:
Wow! Mind blown! Det er ikke så mye annet jeg kan si om Saga, Volume One. I april kjøpte jeg det første volumet av Saga, og jeg kan absolutt ikke forstå hvorfor jeg ventet så lenge med å lese det. Det er absolutt fantastisk!!

Saga handler om Marko og Alana, to soldater på hver sin side av en intergalaktisk krig. De forelsker seg, gifter seg og får en datter sammen. Når deres overordnede får høre om dette, gjør de alt de kan for å ta livet av Marko og Alana.

Alana og Marko

Saga er veldig annerledes fra de andre tegneseriene jeg har lest. Serien blander fantasy og science fiction, og det er derfor ganske vanskelig å kategorisere den. Men alt gir mening. Det er en grundig uttenkt verden Brian K. Vaughan og Fiona Staples har skapt. Jeg er kjempeimponert, og hadde veldig vanskelig for å legge Saga fra meg. 

Jeg likte Alana og Marko kjempegodt. De var så dyktig skapt, og hadde sine gode og ikke fullt så gode sider. Selv om Alana har vinger og Marko har horn kunne disse to godt ha fantes i virkeligheten, og jeg likte kjempegodt interaksjonene mellom dem. De var så morsomme sammen, og småkranglingen deres var fantastisk. 

Historien blir fortalt av datteren deres, Hazel. Jeg likte veldig godt hvordan det fungerte, og Hazels måte å fortelle på passet perfekt til historien. Hun har små kommentarer her og der, og hadde ofte noe morsomt å si. 

Fiona Staples har gjort en fantastisk jobb med illustrasjonene. De var så vakre og detaljrike. Jeg har ikke andre ord enn: wow!

Alt med Saga, Volume One var fantastisk, og det er muligens den beste tegneserien jeg har lest! Jeg kan ikke noe annet enn å anbefale, men ikke til altfor unge. Det er en del litt grafiske bilder.

- Anna

4 kommentarer:

  1. Jeg må se å få skaffet meg denne tegneserien! Jeg har også lyst til å lese flere Graphic Novel's, fordi jeg føler for litt forandring. Saga virker perfekt å starte med!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Saga er utrolig bra! Hvis du ønsker noe litt mer brutalt, men superbra, er Neil Gaimans Sandman-serie et godt alternativ. Ellers er alltid Marvels tegneserier gøy, men der er det kanskje vanskelig å vite hvor man skal starte. Hvis du vil ha noen tips, er det bare å spørre.

      Slett
  2. Har lest alle volumene som hittil er utgitt, og liker serien godt :D Tror det er en av de bedre jeg har lest :)
    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan jeg si meg enig i. Har lest en del tegneserier i det siste, og Saga er helt klart en av de beste.

      Slett