lørdag 28. mai 2016

The Raven Boys av Maggie Stiefvater

Tittel: The Raven Boys
Forfatter: Maggie Stiefvater
Serie: The Raven Cycle #1
Sider: 419
Sjanger: Fantasy
Handling:
Even if Blue hadn't been told her true love would die if she kissed him, she would stay away from boys. Especially the ones from the local privat school. Known as Raven Boys, they only meant trouble.

But this is the year that everything will change for Blue.

This is the year that she will be drawn into the strange and sinister world of the Raven Boys. And the year Blue will discover that magic does exist.

This is the year she will fall in love. 

Mine tanker:
The Raven Boys er langt fra så cheezy som omtalen bak på boka får den til å virke som. Det er egentlig ganske misvisende. Hadde jeg ikke lest noe annet om boka, er det ikke sikkert jeg ville ha plukket den opp. Jeg hadde trodd at The Raven Boys bare var en annen YA romanse, noe den absolutt ikke er. The Raven Boys er annerledes fra alt annet jeg noen gang har lest, og jeg elsket boka så mye! Jeg er så glad jeg valgte å lese den.

Blue er den eneste i en familie med synske som ikke kan se fremtiden. Helt fra hun var liten, har hun fått vite at hvis hun kysser sin sanne kjærlighet, kommer han til å dø. Derfor holder hun seg unna gutter, og da spesielt guttene fra Aglionby, den lokale privatskolen, the Raven Boys. Hvert år, på St. Mark's Day, drar Blue og moren hennes, Maura, ut til kirkegården. På St. Mark's Day kan nemlig de synske se hvem som kommer til å dø i løpet av det neste året. Blue har aldri sett noe, men dette året er annerledes. Dette året ser hun ham. Gansey.

Gansey, en Aglionby-student, er obsessed med det han kaller for ley lines. Dette er energilinjer som går på tvers av hele verden, og han mener at langs en av disse linjene ligger den gamle walisiske kongen Glendower og sover. Det sies at den som vekker Glendower vil få oppfylt et ønske. Sammen med vennene sine, Ronan, Adam og Noah, er Gansey på leting etter Glendower, og ved en tilfeldighet (eller er det det?) blir Blue dratt inn i letingen deres.

Karakterene i The Raven Boys er utrolig interessante, og jeg likte dem alle supergodt. Blue Sargent er sær, og stolt av det, og hun er aldri redd for å si det hun mener. Gansey, eller Richard Campbell Gansey III, som han heter, kan virke som en typisk rik soss, men under overflaten finnes en gutt som er obsessed med det overnaturlige, og som absolutt ikke er normal. Ronan Lynch er sint. Til tider kan han virke litt for direkte og nesten slem, men når vi blir mer kjent med ham, ser vi at det ligger mer i bunnen enn en rebelsk tenåring. Adam Parrish har kommet seg inn på Aglionby ved hjelp av stipender, og jobber tre jobber ved siden av skolen bare for å kunne få fortsette der. Han gjør alt han kan for å lykkes i livet. Noah, vel, hva kan jeg si om Noah... Noah er stille og forsiktig, og til tider kan han nesten virke litt usynlig.

Historien er helt forskjellig fra alt jeg har lest tidligere, og den er langt fra slik jeg hadde forestilt meg. Jeg vet ikke egentlig hva jeg hadde forestilt meg, men det var i hvert fall ikke The Raven Boys. Boka har akkurat rett mengde av mysterier, fantasy og spenning. Jeg kunne ikke legge boka fra meg, og måtte bare vite hva som kom til å skje videre. Jeg må innrømme at historien er litt rar, men den er rar på en veldig positiv måte. Til tider er den også litt creepy, og jeg kan ikke vente med å se hva som skjer videre i serien. Jeg endte faktisk opp med å bestille bok to og tre selv om jeg har lovet meg selv at jeg ikke skal kjøpe flere bøker på en god stund. Oh well...

Språket i boka er magisk, og Maggie Stiefvater beskriver hendelsene på en måte som gjør det utrolig lett å se for seg. I tillegg klarer hun å skrive morsom dialog som virker ekte. Ingenting virker tvunget; alt kommer helt naturlig. Maggie Stiefvater har fått meg til å både le og gråte mens jeg leste The Raven Boys, og jeg kan ikke vente til jeg kan starte på bok to.

Meg da jeg var ferdig med The Raven Boys
Jeg har ikke ord for hvor fantastisk The Raven Boys er, og jeg anbefaler boka på det aller sterkeste! Hvorfor har jeg ikke lest denne boka tidligere??? Det er en av de beste bøkene jeg har lest på lenge!!

- Anna

4 kommentarer:

  1. Har lest en bok av henne tidligere og det var Shiver. Jeg har ikke sansen for ungdomsbøker med kjærlighetshistorie, den ene forelsker seg i noen med overnaturlige krefer eller viser seg for å være en annen skapning. Det er så oppbrukt. Men Shiver leste jeg for mange år siden og likte den godt. Skal også lese oppfølgeren. Likte den vel fordi den inneholdt ulver. Det er jo fascinerende dfyr, men ellers er jeg ikke glad i ungdomsbøker med kjærlighetshistorie. Det er oppbrukt hvis du skjønner?:) God helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Selv har jeg ikke lest Shiver, så jeg kan ikke si noe om den, men en av tingene jeg likte godt med The Raven Boys var det at kjærlighetsbiten ikke var så veldig fremtredende i historien. Det var lett å fokusere på andre ting. Jeg skjønner godt hva du mener med at det er litt oppbrukt, men selv er jeg litt for glad i kjærlighetshistorier. Bare hvis de er godt skrevet da... I mange ungdomsbøker møter man typen insta-love, og det er ikke noe jeg liker. Likevel er det av og til veldig tilfredsstillende hvis det ikke er noen par i boka. Lurer på om jeg skal lese Shiver, men jeg har ikke bestemt meg enda. Jeg skjønner veldig godt hva du mener :) Tusen takk for kommentaren, og en god helg til deg og!

      Slett
  2. Ja, har ikke sansen for instalove jeg heller og ikke når kjærlighetsdelen overdøver resten av boka hvis du skjønner. Har hørt veldig blandet om The Raven Boys men har lenge vært nysgjerrig på den, så får bestille meg den til sommeren:) Jeg likte Shiver godt fordi synes ulver er fascinerende i seg selv;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes at kjærlighetsdelen ikke overdøvet resten av boka i The Raven Boys, men jeg hadde sett for meg at det kom til å bli mer, så det er nok kanskje derfor. Får håpe at du liker The Raven Boys! Tror jeg kommer til å lese Shiver en gang, og håper at jeg liker den like godt som jeg likte The Raven Boys.

      Slett